Vanliga frågor (FAQ)

Hur beställer jag ett blodprov hos er?

Först och främst behöver du vara över 18 år gammal, ha ett svenskt personnummer och en aktiv mailadress. Du väljer sedan mellan våra tester på hemsidan och trycker på “beställ” som uppmanar dig till att skapa konto om du är en ny kund eller logga in om du redan har ett konto hos oss. Vi arbetar med betallösningen Klarna Checkout som erbjuder olika betalningsmetoder. När du har fått din orderbekräftelse på mail kan du enkelt besöka ditt föredragna provtagningsställe eller boka tid för din provtagning.

När kan jag gå till ett anslutet provtagningsställe och hur lång tid har jag på mig?

I samband med att du får din orderbekräftelse så skickar vi en elektronisk remiss till ditt valda provtagningsställe och remissen är giltig i 3 månader fr.o.m beställningsdatum. Vänligen notera att vissa mottagningar kräver tidsbokning. Hitta mer information om alla provtagningsställen här. Har du inte genomfört din provtagning på 3 månader så kan ni kontakta oss på kontakt@sanolab.se så hjälper vi er.

Hur lång tid tar det innan jag får mina provsvar?

Vissa tester analyseras inte dagligen därav fördröjning när det gäller t.ex. allergiprover, hormoner och vissa mineraler som zink. Det kan också bero på att proverna skickas vidare till en annan ort för att analyseras.

Vi skickar löpande de provtagningsresultat vi får från laboratoriet men du kan inte få en slutgiltig bedömning från våra läkare förrän samtliga resultat inkommit till oss. Observera att Sanolab inte kan släppa dina fullständiga provsvar utan en kommentar och ett godkännande från en legitimerad läkare.

Kan jag få personliga råd inför provtagning?

Tyvärr inte. Då krävs en utförlig anamnes och den typ av tjänst har vi inte i dagsläget. Om du medicinerar tillfälligt så råder vi dig till att avvakta minst 2 veckor efter avslutad behandling. Om du står på fortlöpande medicinering, kan du ha detta i beaktning när du får dina provsvar. Har du funderingar angående hur ditt läkemedel påverkar ditt provsvar rekommenderar vi dig att kontakta din ordinarie läkare eller läs mer här.

Vem sköter provtagning och analys?

Vi arbetar tillsammans med Unilabs, SYNLAB och Karolinska Universitetslaboratoriet som utför provtagningen och analysen. Dessa laboratorier är ackrediterade och ledande leverantörer till svensk sjukvård med högsta kvalitet och god tillgänglighet i många städer i Sverige.

Hur ändrar jag kontouppgifter?

Du loggar in på Mitt Konto och ändrar dina uppgifter under “Kontouppgifter”.

Vem har tillgång till mina resultat?

Vi följer samma lagar och regler avseende sekretess som vårdcentraler och sjukhus. Hos Sanolab är du ägare av dina blodprovsresultat. Observera att annan vårdgivare alltid måste ha ditt godkännande för att ta del av dina blodprovsresultat. Du kan dela dina resultat med annan vårdgivare genom att skriva ut eller mejla dina resultat från din digitala journal.

Kan jag bli “friskförklarad” av Sanolabs hälsoanalyser?

Det går inte att fastställa att man är frisk eller sjuk endast genom blodprov. Vidare är det möjligt att resultat av olika anledningar är missvisande eller att de prov som tagits ej ger en rättvisande bild av situationen. De blodprov som vi erbjuder innehåller markörer som mäter framförallt blodfetter, blodsocker, vitaminer- och mineraler, sådant som kan förknippas med livsstilssjukdomar.

Sanolabs blodprover ersätter inte läkarkonsultation. Om du upplever att du kan vara i behov av att träffa en läkare skall du uppsöka sjukvård på samma grund som om du ej haft någon information via tester gjorda hos oss.

Kan man se cancer i blodprov?

Vi erbjuder inga cancermarkörer i våra blodprover med undantag för PSA för män, utifrån socialstyrelsens nationella riktlinjer för provtagning av PSA. Anledningen till detta är att cancerdiagnostik bör utföras i samråd med en läkare och kompletteras med en klinisk undersökning samt röntgen. Är du orolig för cancer så ska du kontakta din ordinarie vårdcentral/läkare.

Vad innebär hemolys?

Hemolys innebär att röda blodkroppar går sönder så att innehållet i blodkropparna läcker ut i serum/plasma. Detta stör olyckligtvis ett flertal olika analyser och kan bero på många olika orsaker. Orsakerna till hemolys kan exempelvis vara att en för liten kanyl används i förhållande till ett alltför stort kärl, att provröret fylls upp för fort (eller för långsamt). En alltför snabb nedkylning av det tagna provet kan innebära att kondens bildas, vilket sekundärt kan medföra att hemolys inträffar.

Hemolys i ett provrör kan omöjliggöra korrekt analys av det tagna provet som därför ej kan bedömas. Då markeras provsvaret som ”hemolys” i den digitala journalen och i dessa fall erbjuder vi på Sanolab en ny provtagning av de värden som ej kunnat bedömas på ett adekvat sätt.

Kan jag byta provtagningsställe?

Ja. Skriv till oss på info@sanolab.se och meddela oss vart du vill ta ditt prov.

Måste jag boka ett möte i laboratoriet för blodprovet?

Det beror på laboratoriet. Många laboratorier har drop in också. Vänligen kontrollera detaljerna i ditt valda laboratorium här.

Hur säker är er tjänst?

Vi använder oss så kallad säker inloggning för att få tillgång till din hälsodata. Därför måste du logga in med BankID både när du köper eller loggar in i din journal för att du skall få tillgång din information.

Hur får jag ett nytt lösenord?

Vi använder oss av BankID för att du skall få tillgång till vårt system. Har du problem ber vi er kontakta er bank som utfärdat ert BankID.

Hur många produkter / hälsopaket kan jag köpa på en gång?

För närvarande kan du bara beställa ett paket åt gången.

Bör jag äta kosttillskott innan provet?

En fråga vi ofta får på Sanolab är om kunden bör sluta med sina kosttillskott före provtagning och i sådana fall hur lång tid innan? Det är en mer komplicerad fråga än vad som först kan tyckas.

Dels är det kanske bäst att veta blodvärdena när man tar sina kosttillskott eftersom de ändå intas av en anledning. Ligger man bra, och varken har överskott eller underskott, rekommenderar vi att man fortsätter med sina kosttillskott. Det finns ju ingen anledning att försöka komma ner till de låga nivåer av vitaminer och mineraler som misstänks eller har uppmätts tidigare. Då kan hälsan påverkas negativt.

En annan utmaning är att det tar väldigt olika tid för kroppen att utsöndra många vitaminer och mineraler, och därmed komma ner på en nivå där inte kosttillskotten påverkar mätresultat. De flesta vattenlösliga vitaminerna (C och vissa B-vitaminer) och många mineraler (Na, K) påverkas på några dagar. Andra mineraler som zink, järn och magnesium kan ta veckor eller månader att nå grundläget.

Fettlösliga vitaminer som D-vitamin tar månader på sig att nollställas och B12 som lagras i lever kan ta flera år att komma ner i den mängd som enbart din kost kan upprätthålla. Sanolabs rekommendation är därför att du fortsätter med dina tillskott som vanligt även innan en provtagning. Om resultaten visar på för höga nivåer av någon vitamin eller något mineral anpassas kosttillskotten efter det. Andra kosttillskott brukar inte påverka blodvärdena på något avgörande sätt. Ett undantag är kreatin som ökar kreatinin vilket kan leda till att man hamnar utanför referensintervallet.

Olika speciella kosttillskott som är utvecklade för att påverka vissa hormoner eller andra analyter är svåra för Sanolab att ta ställning till, och då ligger ansvaret hos användaren att bedöma om man ska fortsätta med dessa eller ej. Effekten av örtpreparat som t ex bockhornsklöver kan man räkna med att den kan hålla i sig i cirka en månad.

Varför kan jag inte bara gå till vårdcentralen?

Vårdcentraler erbjuder ej friskvård, dvs tester och vård för personer som inte påvisar tydliga symptom för någon sjukdom. Därför kan det vara väldigt svårt att få en allmän koll på sin hälsa och risken för olika livsstilssjukdomar genom vårdcentralen.

Jag har beställt men inte fått något bekräftelsemail?

Dubbelkolla din skräppost och andra mappar i din mailkorg. Om du ändå inte skulle hitta den är du välkommen att maila oss på info@sanolab.se så hjälper vi dig vidare.

Hur får jag mina provresultat?

Du kan se dina resultat digitalt genom din journal på Sanolabs hemsida där du loggar in med ditt Bank-ID. Där kan du även dela dina resultat med annan vårdgivare genom att skriva ut eller mejla dina resultat från din digitala journal.

Finns det någon åldersgräns?

Ja, du behöver vara över 18 år gammal, ha ett svenskt personnummer och en aktiv mailadress.

“Vill du veta mer om vilka tester vi erbjuder? Klicka här för att läsa mer om våra testpaket”

Hälsopaket